Sunday, October 7, 2007

Diplomering



Bild från fek.uu.se Med fantastiska domkyrkan, Carolina Rediviva, Universitetsparken och eeeeh, Ekonomikums bibliotek.


Igår var det diplomering för alla ekonomstudenter som avslutat sin examen i januari eller juni 2007. Diplom delades ut och alla fick gå fram, uppropade i bokstavsordning för att få det och en slags nål i guld.

Det hela inleddes med en fotografering á la skolkatalog, jag var mycket nöjd med att slippa sitta fram efter ett antal misslyckade skolkatalogsfoton. För vem blir egentligen snygg i formen sittandes på en stol framför stående människor? Nej just det.

Det hela avslutades med en sittning på Stockholms Nation och jag var där med Linda som jag skrev d-uppsatsen med och våra respektive familjer. Kul att gå på sittning även om det här definitivt var en mycket lugn tillställning i jämförelse med vårbalen eller lucce-gasquen. Pappa bondade bra med en polsk veterinär som satt i närheten. Senare vann min käre far även sms-tävligen där man skulle sms-a in sitt mest studentikosa minne. Pappa berättade om att han, som cyklande lucia från Värmlands Nation, lussat på Luthagens livs, inför mina tidigare kursare. Jag ville helst krypa under bordet men pappa gjorde uppenbarligen succé.

Lindas och min handledare för magisteruppsatsen, Desiree Holm skrev fint i våra sångböcker och hela tillställningen kändes mycket högtidlig.

Nu ska jag skriva en uppmuntrande artikel till Ekonomtidningen Reversen och uppmana alla färdiga ekonomer att faktiskt gå på diplomeringen. Det blir ett bra och trevligt avslut och dessutom ett tillfälle att få blommor och paket. Och det vill ju alla ha!

Soundtrack: August Lindh O Gamla Klang Och Jubeltid

No comments: