Friday, August 24, 2007

Eeeh,pinsamt? Jaaa

Öppenhjärtligt, i brist på annat, bjuder jag på en krönika, jag tidigare skrivit för en vimmelsida i Uppsala. Nöjd så här i efterhand? Njaaa men enjoy mitt pinsamma försök att bli Uppsalas svar på Ebba. Eeeeh....

Hur stylish får det bli?
Coolt
Välkombinerat
Citychict
Stiligt
Trendigt
Piffigt
Originellt
Stylish

Kärt barn har många namn och roligt är det. Hur man uttrycker sig med kläder och sina accessoarer säger en del om personen bakom eller under. Individualismen sägs ju vara "inne" nu men vissa genomgående trender med shorts och klänningar har vi nog alla lagt märke till. Nog om det.

Hur stylish får man egentligen bli och hur hittar man det lagom individuella utan att bli för mycket? Uppsala är Sveriges fjärde största stad. Däremot tror jag inte jag får direkt mothugg av er infödda Uppsalabor som kan skriva under på att staden ibland kan kännas för liten i olika sammanhang. Ibland kan det vara lite för lätt att identifiera partytoppar från Gina Tricot, eller H&M. Studenter finns det ju gott om och med en begränsad budget blir nämnda butiker ofta välbesökta.

Att dyka upp på en middag i samma klänning som två andra, helt omedvetet, kan vara sisådär roligt av egen erfarenhet. Smickrande på det sättet att vi alla tre vid samma tillfälle valt en somrig klänning till ett somrigt tillfälle, från en billigare flitigt förekommande butikskedja. Det visade inte direkt upp den individuella stilen i ett åskådarperspektiv.

Individualismen känns ganska påtaglig i alla fall. Det är väl inte lika konformt som i andra städer? Exempelvis Gävle? Fast sådana jämförelser kanske man bara ska låta bli… Vi bor ändå i en stad med stor omsättning på människor. Studenterna kommer från olika delar av Sverige och världen så många stilar blandas. Internets genomslagskraft märks i mångt och mycket. Shopping både på Ebay och från olika hemsidor ger ett större urval, och det gillas.

Kul att det faktiskt går att få tag på saker internationellt och samtidigt kan man ju själv sälja det man tröttnat på.

Fåfänga får inte överdrivas. Fåfänga ska alltid vara lagom, eller döljas om det går till överdrift. Stylish utan att det märks liksom... Det är det coolaste. En American Psycho-procedur behöver ju faktiskt inte genomföras varje dag, en gång i veckan blir bra.

Så vart vill jag komma någonstans? Hur inspireras man?

Komplimanger är alltid en bra ice-breaker och uppskattat. Ser du något snyggt, säg det till den personen. Mer komplimanger i Uppsalas uteliv tack!

Med ett par schyssta solbrillor att gömma sig bakom kan du spana stilar och stirra hur mycket du vill. http://www.utelivuppsala.se/redaktionellt/anna/www.giarre.com är superbra, levererar till dörren och vet du vilken modell du vill ha är det bara att knappa in en beställning. Utbudet kan variera men priserna är definitivt lägre än hos optikerna.

Kolla modetidningar, res mycket och shoppa sådant ingen annan har här i Uppis. Spana på folkrika platser som tågstationer och caféer där många passerar, och framförallt, ha på dig det du tycker om.

Vintage är inte en övergående trend. Det är där de riktigt coola och originella sakerna finns. Jag väntar med spänning på den nya second hand-butiken Ragdoll som ska öppna på St-Johannesgatan i höst.

Det är de små detaljerna som utgör helheten. Hårband, nagellack, skärp, örhängen… Variationerna blir oändliga.

Avslutningsvis undrar jag: Killar, det här med kalsonger under badbyxorna? Kan någon förklara varför?

Hur hittar du DIN stil? Vart shoppar DU i Uppsala? Hur gör man för att inspireras? VEMS stil vill du ha? Bästa second-handbutiken i Uppsala? Ge mig tips och förslag på vad just DU vill läsa och se här på hemsidan.

So be stylish and happy… Ciao / Anna - som dissar Starbucksfrappuccino á la Paris Hilton som accessoar i högra handen men hissar hennes låt Stars are blind.

6 comments:

Anonymous said...

Fräsigt är ett väldigt bra ord man kan svänga sig med.

labbe said...

Du skulle kunna få hjälpa mig med en sak när du svänger förbi NY. kan nästan göra vad som heslt för ett visst klädesplagg...

Anna said...

Fräsigt som uttryck skulle aldrig komma från mina läppar... Men om du tyckte den här krönikan var fräsig så eeeh tack.
Jake, du är väl inte heller en kille som "svänger" sig med såna uttryck? Haha.

Från N.Y kan jag importera saker, jag fixar det givetvis om det inte är något limited edition man måste köa för. Jag jobbar inte så.

Anonymous said...

Fördelen med "fräsigt" är att ingen vet hur man ska tolka det, det låter ju onekligen positivt, men ändå inte. Lite som när ens förälder säger att något är "fett ballt"

Markus said...
This comment has been removed by the author.
Markus said...

Nostalgins vindar får mig att minnas ett blogginlägg från mars (med rätt länk denna gången): http://mackanmumlar.blogspot.com/2007/03/veckans-ord.html