Friday, July 27, 2007

Att berätta en hemlighet

Det är sann konst att berätta en hemlighet på ett bra sätt. Det är nästan svårare än att behålla hemligheten.

Börjar man med att fråga: Kan du behålla en hemlighet? så förväntar sig den som fått frågan en riktigt bra hemlighet. Inget trams och helst inget som redan kunde anats.

Den som får frågan vill inte tjata, för fås frågan från början borde förtroendet finnas där redan.

Eller så vill hemlighetsberättaren ha uppmärksamhet och att den tillfrågade ska tjata lite. I mitt fall inser jag att mitt marknadsvärde ökar något då jag väljer att inte tjata mer, jag väntar tills det kommer av sig själv. Med mitt marknadsvärde i åtanke ger jag det helt enkelt den tid det kräver.

Är det något allvarligt eller sårande så sätter ofta berättaren den andra personen i ett dilemma. Antingen vill man diskutera/ventilera/analysera det med någon annan eller så blir man irriterad eftersom det hade varit lättare att inte veta.

Trots detta är hemlighetsmakeri ändå väldigt underhållande, till exempel:

http://www.gossipgirl.com/news/

Soundtrack: Righteous Brothers: Unchained Melody

No comments: