Thursday, July 19, 2007

Radio Holmiensis

Under min studietid i Uppsala hade jag ett ämbete på Stockholms Nation i form av radioförman. Det innebar att jag fick sända radio på torsdagarna innan nationens klubbkväll med annan tillsatt ämbetsman. Radioprogrammet hade inga direktiv egentligen mer än att vara en av nationens marknadsföringskanaler. Oklart dock hur många lyssnare vi hade men roligt var det.

Det tog ett bra tag att lära sig mixerbord och för min del var det särskilt viktigt att hålla koll på när jag skulle vara tyst och när jag skulle prata. Dessa baskunskaper sviktar fortfarande. 2004 var det inte så högteknologiskt så filerna finns inte på mp3, vi körde minidisc. Inte ens nu fungerar Uppsalafliken på Studentradions hemsida. Det säger ungefär allt och lite till om det provisoriska. Och studion i källaren på Ekonomikum ska vi inte tala om.

I övrigt körde jag mycket på tuggummipop á la Britney Spears och pojkband givetvis. De obligatoriska låtarna tyckte jag var rätt dåliga men så här i efterhand har ju exempelvis The Knife hittat ut i det kommersiella bruset.

Andra stående programpunkter var tävlingar med listplatser till kvällens utgång, veckans drink och tävlingen: Vinn en hunddejt med förste kurator Rikard Westerberg och hans hund Winston. Jag tror jag, som enväldig domare vann den där hunddejten. Kanske borde kräva in den i efterhand?

Veckans ordspråk med olika knasiga ordspråk, önskningar av låtar, lovebombing och så prat om allt och ingenting. Åh vad roligt vi hade. Först Stefan Espman Hansen som sällskap och sedan Betty.
Vid starten av programmet försökte vi som oftast håna Värmlands Nation som sände innan oss och alltid avslutade med att de dryga 08-orna skulle ta vid och något vänskapligt spydigt om torsdagskvällen. Har för mig att deras program hette TorsbyRadio så vi spelade inte ens i samma liga.

Varje torsdag avslutades programmet med, det är torsdag, det är utgång, nu kööör vi, med Gigi D´agostinos L´amour toujors i bakgrunden. Det var en del i det fantastiska konceptet på Radio Holmiensis. Det var verkligen back in the days...

Update så gott det går: Etta på Studentradion v.15 (!) är Shout out louds: Tonight I have to leave.

No comments: