Sunday, July 1, 2007

Kampanjer en regnig dag som denna

Det regnar. Det är bra för skrivandet. Det är helt tomt i huvudet vad gäller bloggandet. Kan bli bra nu en regning dag i kombination med grönt te i den lilla lägenheten i Vasastan.

Jag har pluggat marknadsföring men det ger inte direkt något konkret har jag kommit på. Man lär sig ju baskunskaperna men det är så mycket mer. Det är en hård bransch.

Jag stör mig sjukt mycket på de gula gubbarna som pratar baklänges eller något slags låtsasspråk. Eller så lider de av gravallvarliga stamningar.
Är det meningen att väcka irritation eller tror de som gjort kampanjen att gubbarna är roliga? Mest logiskt vore det första men jag tror det är det sista.

Tele2 Utland är helt lysande. Affischerna ser ut som de priserbjudanden som finns i mindre livsmedelsaffärer och turkshoppar. Så träffande.

Telias reklamer är lite av en långkörare men helt okej. Mest gillade jag den sura tonårstjejen som tvingar sin pojkvän att gå runt och leta efter ett visst klädesplagg och ringa videosamtal till henne för godkännandet som såklart aldrig kommer. Girlpower eller? Fast nu är det läge att göra något nytt. Det känns som konceptet är taget från ICA. Vart är snygg-Lars nuförtiden?

Jag förstår inte varför tv-kampanjerna inte ligger ute som videoklipp på de officiella hemsidorna till företagen jag nämnt. Av den anledningen att öka genomslagskraften. Alla har uppenbarligen inte fattat att internet + tv = bättre än bara tv. Borde inte vara speciellt dyrt heller när tv-kampanjen redan finns.

Nu ska jag skriva på min bok. Och för övrigt kommer mer inspiration att hämtas till den när jag åker till London om tre veckor.

Soundtrack: Jose Gonzalez Heartbeats

No comments: