Monday, May 28, 2007

Hästböcker och chick-lit

Bland det mest avkopplande jag vet är att läsa. Jag älskar böcker som man fastnar i och då man har tid att verkligen fastna. Jag har alltid gillat att läsa sedan jag var liten.
Som den lilla hästflicka jag en gång var fanns favoritböckerna om Britta och Silver, Lotte och Russen och Blå Prinsen.
Min morbrors fru Ingsan hade en hel låda på vinden på landet med massor med böcker jag läste en hel sommar. Kanske 1993 -1994.



Uppskattade annat än hästar också. Mary Lou, de två detektivtvillingarna och givetvis detektivdrottningen Kitty, eller mer internationellt gångbart, Nancy Drew.
Kitty har allt, två vapendragare, en snygg kille, en framgångsrik och snäll pappa och såklart en hund och en blå sportbil att åka på äventyr i.

Chick-lit är det som konsumeras mest nu för tiden för min del. Denise Rudberg är den svenska drottningen av Chick-lit och jag tycker mest om O.S.A och Väninnan som var bland de första böckerna. Alla hennes böcker har vissa karaktärer återkommande, om än så bara i periferin.


En familjesida som avglamouriserade min bild av henne. Eftersom hon exponerat sig själv på sina bokomslag har jag inte direkt bilden av henne som småbarnsmamman, utan en mer glammig city-girl med girlpower. Fast det ena behöver verkligen inte utesluta det andra, hon är hur som helst cool.


I övrigt planerar jag att läsa en del böcker nu framöver.

Plum Sykes Bergdorf Blondes och uppföljaren.

Jackie Collins Hollywoodsfruar som jag fick i påskpresent av mamma.

Alla Jane Austen jag köpte i somras och inte har börjat med ännu.

Alla var där - Lauren Wiesberger

Grevgatan 22 av Jenny Leeb eftersom jag ska bilda mig en egen uppfattning och inte lyssna på dåliga recensioner.


Ska även försöka komplettera den här listan med några deckare och lite mer djup än allt romantiskt trams trots att det är underbart att läsa.

Jag ska ju också skriva en bok, men hur hur hur ska jag få sådan ro att orden bara flyter på? Måste fånga sådana moment bättre för de finns där då och då.
Denise senaste bok om Matilde gjorde mig inte direkt peppad. Det är svårt att få ge ut en bok men man kan ju aldrig veta förrän man försökt. Jag gillar verkligen att skriva, det gör mig lugn på något svårbeskrivet sätt.

Tror jag ska satsa på tonårsgenren, antingen hästar eller mysterium eller bådå, kanske lite som Ponnyklubben på äventyr med bilder.

När jag blir känd som författare ska jag åka till alla skolor i hela Sverige och läsa högt och tvångspränta in i alla barn i mellanstadiet att läsning är ett fantastiskt tidsfördriv.

No comments: